Wie zijn wij

Organisatie

Het Goudse Dichtersschool is in 2020 opgericht door stadsdichter Peter Noordhoek. Toen met één product, de basiscursus. Inmiddels is deze cursus vier keer gegeven en is de volgende begonnen op 24 September 2024. Eind mei 2024 is het particuliere initiatief overgenomen door stichting Het Goudse Dichtersschool. Het bestuur bestaat uit Corine Dijkstra (voorzitter), Nelly Bakhuizen (secretaris) en Hans Wierenga (penningmeester en webmaster).

Wat zijn onze ambities

De Goudse Dichtersschool wil het aanbod van de school uitbreiden met meerdere cursussen en activiteiten om zo een breed publiek aan te spreken. En ze wil de school nog beter verankeren in het Goudse cultuurlandschap. In onze stichtingsakte staat daarom als doel: Het bijdragen aan de aanwas van kennis, vaardigheid en betrokkenheid met betrekking tot de dichtkunst en aanverwante kunsten binnen de Goudse cultuurgemeenschap en eventueel daarbuiten. Dit dient (in de woorden van de akte) te worden verwezenlijkt door onder meer:

• Het realiseren van opdrachten in de dicht- en voordrachtskunst in alle vormen;
  • Het betrekken van zoveel mogelijk personen en groepen binnen de Goudse samenleving als deelnemer dan wel docent of coach bij deze opleiding;
  • Het ondersteunen van activiteiten in de dichtkunst door andere personen en gezelschappen binnen Gouda en waar mogelijk het verbinden van de eigen activiteiten daarbij.

Wat zijn wij dit cursusjaar van plan?

Voor het cursusjaar 2024 – 2025 richten wij ons op een uitbreiding van ons aanbod met een modulaire verdiepingscursus, gericht op oud-deelnemers van de basiscursus en (als zijinstroom) andere ervaren dichters. De cursus is opgebouwd rondom vier lessen die gericht zijn op vaardigheden die een dichter nodig heeft te functioneren als deel van een dichtersgemeenschap zoals wij die in Gouda hebben. Naast deze lessen bevat de cursus modules die gaan over kruisbestuiving tussen de poëzie en andere culturele uitingen. Deze modules kunnen ook door andere belangstellenden worden gevolgd. Sommige behandelde thema’s – met name spoken word en rap – zijn gericht op jongeren van alle leeftijden.

De school heeft een substantiële bijdrage van de Gemeente Gouda voor het cursusjaar 2024 – 2025 verworven, met als doel bovenstaande ambities te realiseren.

Hoe kan je ons bereiken?

Voor niet-urgente vragen stellen wij prijs op een verzoek via onderstaand formulier.

Voor verzoeken met hoge urgentie kunt u bellen met de secretaris, 0651618183.

Formele poststukken kunnen worden gericht aan Nelly Bakhuizen, secretaris Stichting de Goudse Dichtersschool, Wilhelmina van Pruisenlaan 46, 2807 KB Gouda.